יישום מודל MATSim להדמיית תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב בעקבות הקמת הרכבת קלה

מחקרו של גולן בן-דור, מועמד לתלמיד מחקר בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם, בהנחיית פרופ' יצחק בננסון מאוניברסיטת תל אביב וד"ר ערן בן-אליא מאוניברסיטת בן גוריון

מטרופולין תל אביב ב-MATSim (שעה 07:00) בכביש 1 לכיוון מערב, ובאיילון צפון בכניסה לתל אביב: כלי רכב פרטיים בירוק-אדום (לייצוג עומסי תנועה), אוטובוסים בכחול, רכבות בוורוד (גוון כהה מייצג תפוסה)

MATSim הינו סביבת סימולציה מבוססת סוכנים הכתובה בקוד פתוח ומשמשת להדמיה דינמית של תחבורה. המודל ממזג בין גישות תכנון תחבורה המבוססת זרימה לבין ראיה גיאוגרפית אנושית של תנועה עירונית. בשונה ממודלים אחרים של הדמיית תחבורה, MATSim מתמקד בבחירת אמצעי תחבורה ובהסתגלות הנוסע לשינויים בתשתית התחבורה ובמצב התנועה העירוני המיידי, כגון פקקי תנועה ורמת השירות של תחבורה ציבורית. כמערכת מבוססת סוכנים, MATSim לוקח בחשבון את הפעילות התחבורתית של כל נוסע בעיר. הסוכנים מבצעים את מסעותיהם ב- MATSim יום ביומו, וכל נוסע מסתגל למצב המתפתח של מערכת התחבורה העירונית על ידי בחינת מגוון האפשרויות העומדות לרשותו לשם ביצוע פעילותיו היומיות.[1]

המחקר הנוכחי מורכב משלושה שלבים:

  • הרחבת השימוש האפליקטיבי של MATSim במטרופולין תל אביב לכלל אמצעי התחבורה הקיימים והעתידים במטרופולין.
  • אימות וכיול של MATSim במטרופולין תל אביב בעזרת שינויים בתנועה בעקבות עבודות הבנייה של הרכבת הקלה.
  • עריכת סימולציות להערכה של שינוי תחבורתי במטרופולין תל אביב בעקבות הקמת הרכבת הקלה ובחירתם של הסוכנים באמצעי התחבורה השונים באזור בעקבות השינויים המתרחשים בלב תל אביב.

במטרופולין תל אביב, להבדיל ממטרופוליטניים אחרים בעולם אין הפרדה בין נתיבי תחבורה ציבורית לשאר התחבורה ועל כן, במטרופולין תל אביב אוטובוסים מתחרים עם רכבים פרטיים על גבי אותה רשת הדרכים.[2] התופעה יוצרת בעיה מהותית שכן MATSim תוכנן למערכות תחבורה אירופיות בהן אין תחרות בין הרכב פרטי לתחבורה ציבורית. [3] בהקשר הנ"ל עמלנו על פתרון לבעיה[4] אשר הוצג בכנסhEART [5] בחודש ספטמבר 2017.

חקר של עתיד התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב בסביבת MATSim יספק מודל מכויל למציאות - אשר יהווה כלי תכנוני לחוקרים ולמקבלי ההחלטות להעריך את הפוטנציאל שטמון ברכבת הקלה והשפעתה על התחבורה באזורי לב תל אביב בפרט ובכל רחבי מטרופולין תל אביב בכלל. המודל יספק לחוקרים ומקבלי החלטות יכולת שליטה ובקרה על שינויים אפשריים בתנועה בהינתן אירועים מתוכננים או אקראיים ובחינת השפעתם של פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף ברחבי מטרופולין תל אביב על תושבי האזור.

 

[1] Horni, A., Nagel, K., & Axhausen, K. W. (2016). The multi-agent transport simulation MATSim (Vol. 9). London: Ubiquity.

[2] Nir, S., Ashak, R., Shiftan, Y., Balasha, D., BerechmanJ., Magin, D., & Szeinuk, M. (2015). Development of PT. Paper presented at the The annual Israel association of transport research, Israel.

[3] Horni, A., Nagel, K., & Axhausen, K. W. (2016). The multi-agent transport simulation MATSim (Vol. 9). London: Ubiquity.

[4] Ben-Dor, G., Dmitrieva, B., Maciejewski, M., Bischoff, J., Ben-Elia, E,. and Benenson, I,. (2017) MATSim simulations in the Tel Aviv Metropolitan Area: Direct competition between public transport and cars on the same roadway. Paper submitted to hEART 2017.

[5] hEART: European Association of Research in Transportation http://www.heart-web.org

 

 

 

לעדכונים, עקבו אחרינו בפייסבוק: www.facebook.com/TAUCityCenter

האירוע: https://www.facebook.com/events/179531499268125

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>