קול קורא | הזמנה לחשיבה משותפת - הדור הבא של טכנולוגיות התכנון והבנייה של ישראל

ניתן להעביר מסמכים ורעיונות למרכז העיר עד לתאריך 10.11.2020

תמונה: אתר מנהל התכנון

 

באחרונה פרסם מנהל-התכנון קול קורא שמטרתו להרחיב את שיתוף הציבור המקצועי בגיבוש מערכות התכנון, הרישוי והבנייה בישראל, על מנת לגבש תפיסה מערכתית חדשה לקראת הצמיחה הדמוגרפית הצפויה בשנים הקרובות. הקריאה פונה לאנשי מקצוע מכל התחומים והמגזרים לתרום את חלקם בפיתוח מערכת תכנון חדשה ולסייע להתייעלות תהליכי התכנון והרישוי ולשיפור התכנון המתארי והמפורט של המבנים, התשתיות והמרחב הציבורי.  
 
התרומה לתהליך יכולה להיות כנייר עמדה, שיתוף מחקר או פרוייקט אקדמי, כלי תכנון קיימים או בתהליכי פיתוח, יוזמות סטארט-אפ וכדומה. על מנת לתרום תוכלו להעביר מסמך כתוב, להשתתף במפגשי חשיבה שיתקיימו בשנה הקרובה או בקבוצות הפורומים השונים וכן להעביר את המסר לאנשי מקצוע נוספים שלדעתכם עשויים לתרום.
 
"מרכז העיר" מציע לאסוף ולשלוח את הצעותיכם/ן או רעיונותיכם/ן באופן משותף ולהעבירם למנהל התכנון בשמכם/ן.
 
היתרון במשלוח ההצעות דרך מרכז העיר טמון בכך שלהגשה משותפת משקל רב יותר, וכן ביכולתנו להמליץ על שיתוף ותיאום בין הצעות דומות או משלימות.
 
אתם/ן מוזמנים/ות לשלוח את הצעותיכם/ן אלינו עד לתאריך ה- 10.11.2020 לכתובת המייל: urban@tauex.tau.ac.il
 
כמובן שניתן לשלוח את ההצעות ישירות למנהל התכנון, לכתובת המייל: istudio@iplan.gov.il
 
מתוך הקול הקורא:
 
בשני העשורים הקרובים אוכלוסיית המדינה צפויה להכפיל את עצמה, ולשם כך נדרש ענף הנדל"ן להיערך ולהתייעל משמעותית בעולם התכנון, רישוי וביצוע בכלים וטכנולוגיות חדשות תומכות איכות ומקצועיות. מנהל התכנון מקדם תהליך שיתוף ציבורי מקצועי לצורך גיבוש הדור הבא של מערכות התכנון, הרישוי והבניה של מדינת ישראל. במסגרת הליך זה מנהל התכנון מעוניין להרחיב את השיח המקצועי בנושאי ליבה אלו אשר עתידים לקבל ביטוי בתפיסה מערכתית אחודה - משלב הייזום ועד לשלב השלמת הבניה והאיכלוס. מערכת זו תחליף באופן הדרגתי את מערכת "רישוי זמין" ומערכת "תכנון זמין", אופן הגשת המסמכים והתוכניות וכן תאפשר ביצוע תהליכים מקוונים חדשים שלא קיימים היום. 
 
החשיבה על פיתוח מערכות עתידיות מקודם לצד עבודות רוחביות במינהל התכנון לשיפור תהליכי התכנון והבניה כדוגמת 'תכנון חושב רישוי', הליך הבוחן מחדש את תכולת התכנית המפורטת ורמת הפירוט של נספחיה. תהליך נוסף שמקודם הוא 'תכנית בתפיסה נפחית' המכוון לביטול ההפרדה בין שטח עיקרי לשטח שירות מתוך כוונה לייצר תכנון בו הוראות בינוי ועיצוב עירוני יגברו על החשבונאות, לטובת הבטחת מימוש ערכיה התכנוניים של התכנית. השינויים הללו מביאים עימם שפה תהליכית חדשה התומכת בתרשים זרימה המבהיר אילו נתונים וכלים נדרשים בכל שלב בתהליכי קבלת ההחלטות. קידום הנושאים הללו נעשה מול הגורמים הרלוונטים בממשלה, ברשויות המקומיות ובמגזר הפרטי כדי להביא להתייעלות תהליכי התכנון והרישוי לצד שיפור איכות התכנון המתארי, התכנון המפורט ותהליכי ביצוע של מבנים, תשתיות ומרחב ציבורי.
 

BIM - Building Information Modeling

בשנים האחרונות העבודה בשיטת BIM הולכת ותופסת את מקומה בעולם של תכנון וביצוע פרויקטים של מבנים ותשתיות. היכולת לחבר מסד נתונים רחב היקף (אדריכלי, הנדסי, כלכלי, תפעולי וכד') לרכיבי המבנה המוצגים במודל, מעצימה את מקומו כבסיס תכנוני-ניהולי לפרוייקט. לא עוד טבלאות ושרטוטים מופרדים זה מזה, אלא מקשה אחת מסונכרנת שכל שינוי במודל בא לידי ביטוי ביתר הרכיבים והאלמנטים המרחבים. ניכר כי עבודה באופן זה מביאה להתייעלות משמעותית של מימוש הפרויקט באתר הבניה נוכח איכות התכנון והתיאומים שנעשו ב"שולחן השרטוט הוירטואלי". הרחבת הבקרה המקצועית של הפרויקט בצורה זו מול הרגולטורים השונים (גופי ממשלה, רשויות מקומיות, גופי בקרה וכו') יאפשר לערוך ניתוחים ובחינות מרחביות וכמותיות בצורה יעילה ופשוטה ובמקרים מסוימים בסיוע כלי AI וכלים אוטומטיים*. להרחבה בנושא > 
 

CIM - City information modeling

בראיה רחבה, ניתן לראות ניצנים במקומות שונים בעולם להסתכלות דיגיטלית ומרחבית על העיר והמרחב כרצף של נתונים מעולמות תוכן שונים ואף פיתוח חשיבה על ה"התאומה הדיגיטלית" של העיר המרחב הבנוי ובמרכזו הערים, משנה בקצב הולך וגובר ובאמצעות גישות חדשות כדוגמת ה-CIM ניתן לבחון הליכי תכנון תוך הטמעה של מידע רלוונטי מעולמות תוכן שונים. שיתוף פעולה בינתחומי של מתכננים ואנשי מקצוע שונים, ביצוע ניתוחים ובחינות מרחביות של השפעת התכנון המוצע על סביבתו ושיתוף הציבור בכלים ויזואלים בצורה פשוטה ונגישה. השיקוף של העיר במודל תלת מימדי המהווה "תאום דיגיטלי" - DIGITAL TWIN יוכל לאפשר למשתמשים ליצור ולהציג סביבות מודל תלת-ממדי של העיר תוך ראיית הסביבה והמאפיינים המגוונים שלה, ניתוח מאפייני הישות המתוכננת אל מול מאפיינים שונים, כאשר הנתונים הרלוונטיים זמינים בכל עת ומקום, ומשמשים כלי ניתוח למנעד רחב של מאפיינים: סטטוטוריים, סטטיסטיים, פיזיים (טופו', בינוי, טבע עירוני וכו'), תשתיות, נתוני אקלים, היבטים חברתיים-כלכלים, מצב פיזי של תשתיות ומבנים, נתונים מחיישני שהם חלק ממערכות עירוניות (IoT) וכן נתונים ממדיה חברתית. שילוב מודלי BIM בסביבה עירונית - CIM יאפשר בחינה סביבתית יעילה, רב תחומית, ואיכותית של פרויקטים לצורך תכנון איכותי. להרחבה בנושא >

 

 

מה מחפש מנהל התכנון?
  • ניירות עמדה המפרטים תפיסה עתידית לאופן קידום התחומים הללו ואינטגרציה ביניהם.
  • מחקרים ו/או סמינרים ואו פרויקטים אקדמיים (סטודיו, מעבדה עירונית, אולפן, סדנה וכו') שבחנו את אחד או יותר מהנושאים ו/או אינטגרציה ביניהם מהארץ ומהעולם. 
  • כלים קיימים/ בפיתוח / בייזום של חברות הזנק לצד חברות ותיקות שביכולתם לתמוך או להשתלב בעולמות התוכן המוצגים כאן. 

איך תוכלו להשפיע?

  • להעביר מסמך כתוב על אחד או יותר מהנושאים.
  • להצטרף למפגשי חשיבה חד/רב פעמיים שיתקיימו בשנה הקרובה בנושא זה.
  • לחבר בין מינהל התכנון לבין גוף ציבורי , אקדמיה, מגזר שלישי או איש מקצוע שיכול לתרום לנושא.
  • להצטרף לאחת מקבוצות הפורום שהקים מנהל התכנון ולפתח שיח סביב נושאים שונים.
 
למידע מלא על הקול הקורא אנא הכנסו לקול הקורא באתר מנהל התכנון >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>